DKKiF – Solaris
Zapraszamy na spotkanie Dyskusyjnego Klubu Książki i Filmu! Będziemy rozmawiać o książce “Solaris” Stanisława Lema i ekranizacjach pod tym samym tytułem w reżyserii: Andrieja Tarkowskiego (1972) i Stevena Soderbergha (2002).
Są jeszcze wolne miejsca!
Przypominamy, że w czasie spotkania (od 18) wypożyczalnia dla czytelników jest zamknięta.
Zapisy i informacje: dkkifwyp16@gmail.com
“Solaris” – Stanisław Lem
“Solaris”, pisane od czerwca 1959 do czerwca 1960, a po raz pierwszy opublikowane w roku 1961, to jeden z istotniejszych utworów w twórczości Stanisława Lema. Należy do kanonu nie tylko polskiej, lecz i światowej fantastyki, będąc jednym z najbardziej rozpoznawalnych na świecie dzieł pisarza, nawet pomimo faktu, że przez długi czas – do 2011 roku, gdy Bill Johnston przetłumaczył powieść na nowo – dostępny był jedynie dostępny angielski dokonany nie z oryginału, a skróconej wersji francuskiej.
W Solaris Stanisław Lem podejmuje jeden z najpopularniejszych tematów literatury fantastycznej – temat Kontaktu. Z obcą cywilizacją, odmienną formą życia, a może po prostu z Nieznanym, tego Lem jednoznacznie nie dopowiada. Być może dlatego Solaris po kilkudziesiąciu lat od pierwszego wydania wciąż fascynuje.
Druga po, także radzieckiej, telewizyjnej z 1970 roku, próba adaptacji słynnej powieści Stanisława Lema z 1961 roku o dramatycznych perypetiach kosmonauty – psychologa Krisa Kelvina (Donatas Banionis) na stacji kosmicznej krążącej wokół tytułowej planety i jego zmaganiach z zagadkowymi poczynaniami myślącego oceanu.
„Chcę wzbudzić w widzu uczucie zachwytu dla urody Ziemi. By powróciwszy z otchłani fantastycznej planety na Ziemię – mógł on odetchnąć swobodnie, zwyczajnie i żeby poczuł dobrodziejstwo takiego oddechu. Żeby poznał ozdrowieńczą gorycz tęsknoty” – deklarował reżyser Andriej Tarkowski, opromieniony już sławą „Dziecka wojny” i „Andrieja Rublowa”. Te zapowiedzi artysta spełnił, ku wyraźnej niechęci autora literackiego oryginału. Z opowieści o granicach poznania uczynił przede wszystkim rozprawę o konieczności pokuty i odkupienia, z wyraźnym acz zakamuflowanym przesłaniem religijnym. W ten sposób powstał najbardziej dyskutowany utwór mistrza, który do dziś wzbudza zażarte spory.
Źródło: culture.pl, lubimyczytac.pl, sfp.org.pl
Zdjęcie: plakat do filmu Solaris Andrzeja Bertandta
Logo DKKiF: Book by Komkrit Noenpoempisut from the Noun Project