Kampania społeczna to narzędzie marketingu społecznego i komunikacji społecznej od dawna wykorzystywany na świecie, zaś w Polsce odkryty dopiero w latach 90 XX wieku.
Kampanie społeczne mogą dotyczyć m.in. aktywizacji społeczeństwa obywatelskiego, edukacji, ekologii, kultury, pomocy społecznej, praw człowieka, promocji zdrowia, równouprawnienia i tolerancji, walki z przemocą i wykluczenia społecznego.
Kampanie społeczne na rzecz czytelnictwa podejmują różnorodne środowiska – osoby prywatne, wydawnictwa, instytucje publiczne oraz oczywiście biblioteki.
Ich cele są jednak wspólne:
–zaskakiwanie i budzenie zaciekawienia odbiorców, zachęcanie do refleksji;
–popularyzacja wartości płynących z czytania;
–ukazanie lektury jako ciekawej formy spędzania czasu wolnego;
–zaprezentowanie czytelnictwa jako formy aktywności społecznej i rozwoju osobistego;
–wykreowanie pozytywnego wizerunku osoby czytającej i mody na czytanie;
–informowanie społeczeństwa o nowych możliwościach czytelniczych – nowych miejscach i nowych formach książki;
–zintegrowanie różnych instytucji, organizacji, osób prywatnych w inicjatyw na rzecz działań pro czytelniczych.