Tematem wrześniowego spotkania klubu, które odbyło się 24 września 2025 roku była powieść Jamesa Jonesa „Cienka czerwona linia” oraz jej filmowa adaptacja w reżyserii Terrence’a Malicka z 1998 roku. Rozmowa skupiła się na odmiennych sposobach przedstawienia wojny – w książce jako brutalnej i realistycznej codzienności żołnierzy, a w filmie jako filozoficznej medytacji nad ludzką naturą i miejscem człowieka w świecie.

Książka, mocno zakorzeniona w doświadczeniu autora, ukazuje front w realistyczny, brutalny sposób – jako przestrzeń okrucieństwa, cierpienia i dehumanizacji, ale także chwilowych przebłysków solidarności między żołnierzami. Film Malicka natomiast nadaje tej historii wymiar filozoficzny i kontemplacyjny, zestawiając grozę wojny z pięknem natury i rozbudowanymi monologami wewnętrznymi.
Wiele uwagi poświęciliśmy porównaniu postaci – zwłaszcza Witta, który w powieści wydaje się jednym z wielu, a w filmie staje się niemal mistycznym przewodnikiem, wcieleniem duchowej refleksji nad sensem życia. Dyskutowaliśmy także o różnicach w narracji: w książce ważny jest obraz zbiorowości i los całej kompanii, podczas gdy Malick koncentruje się na jednostce i jej wewnętrznym świecie.
Spotkanie zakończyliśmy rozmową o tym, na ile filmowa wizja Malicka oddaje ducha książki, a na ile stanowi jej autorską interpretację. Zdania były podzielone – jedni uznali film za oderwanie od prozy Jonesa, inni dostrzegli w nim poszerzenie jej przesłania i próbę nadania uniwersalnego wymiaru pytaniom o naturę wojny, człowieczeństwo i śmierć.
Było to ostatnie (dziewiąte) spotkanie DKKiF w Bibliotece przy Broniewskiego 9a. Od październik naszym miejscem będzie Czytelnia Pod Sowami.

Zdjęcie: zdjęcie plakatu do filmu Cienka czerwona linia z 1998 roku. Copyright is believed to belong to the distributor of the film or the publisher of the film: Fox 2000 Pictures, Phoenix Pictures, Geisler-Roberdeau, Distributed by 20th Century Fox
Logo DKKiF: Book by Komkrit Noenpoempisut from the Noun Project