Na wrześniową dyskusję naszego klubu, która odbyła się 25 września 2024 roku wybraliśmy amerykański thriller psychologiczny Patricii Highsmith „Utalentowany Pan Ripley”. Książka ta doczekała się wielu różnych adaptacji. Rozmawialiśmy m.in. o ekranizacji „W pełnym słońcu” Rene Clementa z 1960 roku, Anthony’ego Minghelli z 1999 roku oraz najnowszym serialu „Ripley” produkcji Netflix. Dyskusja skupiła się na różnych interpretacjach złożonego i amoralnego charakteru Toma Ripleya.
Podczas spotkania omawiano książkę jako fascynujące studium moralności i manipulacji, w którym Ripley to bohater budzący jednocześnie odrazę i podziw. Dyskusja podkreślała mistrzowskie budowanie napięcia przez Highsmith oraz subtelne portretowanie wewnętrznych konfliktów Toma.
Uczestnicy podkreślali złożoność postaci Toma Ripleya, której interpretacje różniły się między adaptacjami. W „W pełnym słońcu” Alain Delon nadaje postaci chłodną elegancję, co zdaniem niektórych uczestników oddaje perfekcyjnie jego wyrachowany charakter, choć fabularne uproszczenia zmniejszają psychologiczną głębię książkowego pierwowzoru. Adaptacja Minghelli z Mattem Damonem była chwalona za wierne odwzorowanie atmosfery powieści oraz subtelne ukazanie ewolucji Toma od niepewnego oszusta do bezwzględnego manipulatora.
Serial „Ripley” z Andrew Scottem w roli głównej oferuje współczesne podejście do postaci, kładąc większy nacisk na psychologiczną kalkulację bohatera i jego mroczną, socjopatyczną naturę. Chwalono także starannie odwzorowaną atmosferę Włoch lat 60. oraz wnikliwą analizę manipulacji Toma, choć niektórzy wskazywali, że serialowy Ripley wzbudza mniej sympatii niż wcześniejsze ekranowe wersje postaci.
Dyskusję zakończono refleksją nad ponadczasowością książki Highsmith, która dzięki wnikliwej analizie ludzkich ambicji, moralności i obsesji, inspiruje kolejne pokolenia twórców i widzów, ukazując jej tematykę jako uniwersalną i wciąż aktualną.
Zdjęcie: zdjęcie plakatu do filmu Utalentowany Pan Ripley z 1999 roku. Copyright is believed to belong to the distributor of the film, Cinerama or the publisher of the film (Paramount Pictures (North America), Miramax International (international; through Buena Vista International)
Logo DKKiF: Book by Komkrit Noenpoempisut from the Noun Project