„Morderstwo w Boże Narodzenie” Agatha Christie oraz serial Poirot z 1994

grafika przedstawiająca zdjęcie filmu POIROT: BOŻE NARODZENIE HERKULESA POIROTA a na nim napisy: morderstwo w boże narodzenie, agatha christie, reż. Edward Bennett (serial Poirot), logo dkkif z napisem dkkif oraz na dole powtarzający się kilka razy napis dyskusyjny klub książki i filmu

Na ostatnie w tym roku spotkanie Dyskusyjnego Klubu Książki i Filmu w Wypożyczalni nr 16, które odbyło się 6 grudnia 2023 roku w Mikołajki wybraliśmy klasyczny kryminał „Morderstwo w Boże Narodzenie” Agathy Christie. Książka ma ekranizację serialową – odcinek z serii Poirot w reżyserii Edwarda Bennetta z rolą Davida Sucheta z 1994 roku.

zdjecie przedstawia okładkę książki morderstwo w boże narodzenie na tle wnętrza wypożyczalni nr 16, widoczne napisy: agatha christie morderstwo w boże narodzenie
okładka książki Morderstwo w Boże Narodzenie

„Morderstwo w Boże Nrodzenie” to klasyczny kryminał Agathy Christie. Zbliża się Boże Narodzenie. Senior rodu Simeon Lee do swej rezydencji zaprasza najbliższych krewnych. Spotkanie jest nietypowe i ma niezbyt rodzinny charakter. Na dodatek wśród zebranych pojawia się uchodzący za czarną owcę syn oraz wnuczka, którą rodzina widzi po raz pierwszy. W ponurej atmosferze podsycanej pragnieniem odziedziczenia jak największego spadku zebrani dowiadują się o zabójstwie złośliwego milionera. Do akcji wkracza niezastąpiony Herkules Poirot. Przed detektywem trudna zagadka – okazuje się bowiem, że z sypialni Simeona zniknęły diamenty, nie wszyscy goście ujawnili prawdziwą tożsamość, a zamordowany miał niejednego wroga…

Podczas dyskusji w klubie książkowym na temat książki Agathy Christie „Morderstwo w Boże Nrodzenie” oraz jej adaptacji w postaci odcinka serialu „Poirot” z 1994 roku zatytułowanego „Boże Narodzenie Herculesa Poirota”, uczestnicy skoncentrowali się na różnicach i podobieństwach między oryginałem a jego ekranową wersją.

Książka Christie została doceniona za misternie skonstruowaną intrygę, która rozgrywa się w świątecznym otoczeniu. Czytelnicy podkreślali finezję w tworzeniu postaci, zwłaszcza w odniesieniu do zróżnicowanego grona podejrzanych. Atmosfera tajemnicy i zaskakujący finał były elementami, które wzbudziły zainteresowanie dyskutantów.

Przejście do ekranowej adaptacji z udziałem Herkulesa Poirota, w wykonaniu Davida Sucheta, było okazją do porównań. Uczestnicy dyskusji podkreślali wierność adaptacji w zachowaniu głównych elementów fabularnych, a także w oddaniu charakterystycznej dla Christie atmosfery. Równocześnie doceniali wnikliwość Sucheta w kreację Poirota, która wiernie oddawała esencję postaci z oryginału. Dyskutowano również o wyzwaniach związanych z adaptacją powieści kryminalnej na ekran, zwłaszcza w kontekście utrzymania napięcia i tajemniczości. Niektórzy uczestnicy podkreślali, że serial zdołał wiernie oddać klimat powieści, choć były pewne modyfikacje czy skrócenia fabularne, co jest zrozumiałe w kontekście dostosowania do formatu telewizyjnego. W trakcie dyskusji poruszono także kwestie aktorstwa, scenografii oraz muzyki w adaptacji, co przyczyniło się do ogólnego odbioru filmowej wersji.

Podsumowując, dyskusja w klubie książkowym dotycząca „Morderstwa w Boże Nrodzenie” Agathy Christie i jej adaptacji w serialu „Poirot” z 1994 roku skupiła się na docenieniu zarówno literackich walorów oryginału, jak i wierności ekranowej adaptacji. Debatujący wykazywali zrozumienie dla niezbędnych modyfikacji w procesie przenoszenia powieści na ekran, jednocześnie podkreślając wartość obu form artystycznych.

zdjęcie klubowiczów podczas grudniowego spotkania dkkif we wnętrzu wypożyczalni nr 16, temat morderstwo w boże narodzenie agathy christie i ekranizacja serialowa pod tytułem boże narodzenie herculesa poirota
zdjęcie klubowiczów

Zdjęcie: zdjęcie z filmu POIROT: BOŻE NARODZENIE HERKULESA POIROTA, Copyright is believed to belong to the distributor of the film, LWT Productions or the publisher of the film.
Logo DKKiF: Book by Komkrit Noenpoempisut from the Noun Project