25 października 2023 roku podczas dziesiątego w tym roku spotkania Dyskusyjnego Klubu Książki i Filmu w Wypożyczalni nr 16 rozmawialiśmy o klasyce amerykańskiej literatury – „Wielkim Gatsbym” Francisa Scotta Fitzgeralda oraz kilku ekranizacjach, głównie: Jacka Claytona z 1974 roku i Baza Luhrmanna z 2013 roku.
Powieść uznana za jedną z najważniejszych w XX wieku. Autor, Francis Scott Fitzgerald, czołowy twórca tzw. straconego pokolenia pisarzy amerykańskich, ukazał desperację i zagubienie młodych Amerykanów w okresie prosperity po I wojnie światowej. Właśnie barwny obraz obyczajów, romanse, miłości i tragedie oraz szybkie fortuny z prohibicją w tle stanowią o nieprzemijającym uroku książki.
Podczas dyskusji w klubie książkowym na temat książki „Wielki Gatsby” autorstwa F. Scotta Fitzgeralda oraz dwóch adaptacji filmowych, odpowiednio Jacka Claytona z 1974 roku i Baza Luhrmanna z 2013 roku, uczestnicy mieli okazję porównać różne interpretacje tej klasycznej powieści. Książka Fitzgeralda została jednogłośnie doceniona za swój wyjątkowy styl, bogactwo języka oraz głęboką analizę społecznych zmian i ideałów Ameryki lat 20. Czytelnicy podkreślali temat marności amerykańskiego snu, obecność krytyki społecznej i złożoność psychologii postaci, zwłaszcza samego Gatsby’ego. Dyskusja skoncentrowała się również na roli narratora Nicka Carrawaya jako obserwatora i komentatora wydarzeń.
Przejście do filmowej adaptacji Jacka Claytona z 1974 roku spotkało się z różnymi opiniami. Niektórzy uczestnicy podkreślali staranne odwzorowanie klimatu epoki i wierność literackiemu pierwowzorowi, zwłaszcza w kontekście kostiumów i scenografii. Jednakże, niektórzy zwracali uwagę na pewne braki w dynamice filmu oraz na interpretację roli Gatsby’ego przez Roberta Redforda. Film Baz Luhrmanna z 2013 roku został doceniony za odważne podejście do adaptacji, z wykorzystaniem nowoczesnych środków wyrazu. Widzowie podkreślali dynamiczną reżyserię, nowatorskie elementy audiowizualne, a także kreację postaci Jay’a Gatsby’ego przez Leonardo DiCaprio. Z drugiej strony, niektórzy zauważyli, że taki styl może dzielić opinie i oddalać się od subtelnego tonu oryginału.
W trakcie dyskusji poruszono również kwestię różnic między książką a filmami. Niektórzy zauważyli, że obie adaptacje filmowe musiały dokonać pewnych uproszczeń, aby dostosować się do ograniczeń czasowych i filmowych konwencji. Podsumowując, dyskusja w klubie książkowym dotycząca „Wielkiego Gatsby’ego” skupiła się na uznaniu literackiej wartości powieści Fitzgeralda, a także na zrozumieniu różnych interpretacji filmowych. Debatujący zwracali uwagę na zalety i ograniczenia obu adaptacji filmowych, a jednocześnie wyrażali podziw dla tego, w jaki sposób różni reżyserzy uchwycili ducha oryginału i zinterpretowali klasyczną historię na nowo.
Zdjęcie: plakat do filmu Wielki Gatsby, Copyright is believed to belong to the distributor of the film, Warner Bros. Pictures, the publisher of the film or the graphic artist.
Logo DKKiF: Book by Komkrit Noenpoempisut from the Noun Project