„Olive Kitteridge” Elizabeth Strout oraz miniserial HBO – spotkanie DKKiF

grafika przedstawiająca zdjęcie plakatu do miniserialu olive kitteridge a na nim napisy: olive kitteridge, elizabeth strout miniserial hbo, logo dkkif z napisem dkkif oraz na dole powtarzający się kilka razy napis dyskusyjny klub książki i filmu

30 października 2024 roku spotkaliśmy się, by dyskutować o nagrodzonej Pulitzerem powieści „Olive Kitteridge” oraz ekranizacji – miniserialu pod tym samym tytułem wyprodukowanego przez HBO w 2014 roku. Dyskusja koncentrowała się na złożonej postaci Olive, relacjach międzyludzkich oraz różnicach między literacką i ekranową interpretacją tego wielowymiarowego dzieła.

zdjecie przedstawia okładkę książki olive kitteridge elizabeth strout na tle wnętrza wypożyczalni nr 16, widoczne napisy: elizabeth strout najsłynniejsza nagrodzona pulitzerem powieść elizabeth strout, na podstawie której powstał znakomity serila hbo, olive kitteridge
okładka książki Olive Kitteridge

Uczestnicy docenili strukturę powieści jako zbioru luźno powiązanych opowiadań, które łączy postać Olive – surowej, nieco gburowatej nauczycielki matematyki, a zarazem kobiety pełnej współczucia i skomplikowanych emocji. Dyskusja skupiła się na wyjątkowym portretowaniu życia małego miasteczka w stanie Maine i uniwersalnych tematów, takich jak starzenie się, miłość, żal i potrzeba zrozumienia. Członkowie klubu zwrócili uwagę na wyjątkową zdolność Strout do odkrywania głęboko skrywanych uczuć bohaterów poprzez pozornie zwykłe wydarzenia.

Charakter Olive wywołał wiele emocji – dla jednych była bohaterką trudną do polubienia, ale fascynującą w swojej szczerości i bezkompromisowości, dla innych jej surowość skrywała nieoczekiwane pokłady empatii. Dyskutowano również o jej skomplikowanych relacjach z mężem Henrym i synem Christopherem, które odzwierciedlają trudności komunikacyjne w rodzinach.

Ekranizacja HBO została oceniona jako wierna książce zarówno w duchu, jak i narracji, mimo że struktura serialu z konieczności bardziej zintegrowała opowiadania w jednolitą fabułę. Klubowicze szczególnie chwalili znakomitą kreację Frances McDormand jako Olive, która wniosła na ekran surowość, humor i emocjonalną głębię bohaterki. Richard Jenkins jako Henry również zebrał uznanie za subtelną grę, ukazującą kontrast między jego łagodnym charakterem a trudnym temperamentem żony.

Dyskusja dotyczyła wizualnego i emocjonalnego oddziaływania miniserialu, który dzięki melancholijnej estetyce i pięknym zdjęciom oddał klimat małego miasteczka. Podkreślono, że serial lepiej uwypuklił pewne aspekty relacji Olive z otoczeniem, szczególnie z Henrym i synem, czyniąc je bardziej przystępnymi dla widza. Niektórzy zauważyli jednak, że w serialu zabrakło miejsca na subtelności i niedopowiedzenia, które są siłą literackiego pierwowzoru.

Uczestnicy zgodzili się, że książka i serial uzupełniają się nawzajem. Powieść pozwala na głębsze zanurzenie w psychologię postaci i świat przedstawiony, podczas gdy serial dodaje intensywności emocjonalnej dzięki wizualnej narracji i znakomitym kreacjom aktorskim. Olive jako postać pozostaje równie złożona i intrygująca w obu formatach, choć niektóre wątki zostały uproszczone lub rozwinięte inaczej w ekranizacji.

Olive Kitteridge” to dzieło, które wnikliwie bada ludzką naturę i skomplikowane relacje międzyludzkie. Klubowicze uznali książkę za wyjątkowe osiągnięcie literackie, a serial za znakomitą adaptację, która wiernie oddaje ducha oryginału. Dyskusja zakończyła się refleksją nad uniwersalnością emocji przedstawionych w obu dziełach i docenieniem ich wyjątkowej zdolności do ukazania piękna i trudów codziennego życia.

zdjęcie klubowiczów siedzących przy stole i rozmawiających (10 osób) podczas październikowego spotkania dkkif we wnętrzu wypożyczalni nr 16, temat olive kitteridge elizabeth strout i ekranizacje pod tym samym tytułem
zdjęcie klubowiczów

Zdjęcie: zdjęcie plakatu do miniserialu Olive Kitteridge HBO z 2014 roku. Copyright is believed to belong to the distributor of the film, HBO Miniseries, Playtone, As Is or the publisher of the film.
Logo DKKiF: Book by Komkrit Noenpoempisut from the Noun Project