30 października 2024 roku spotkaliśmy się, by dyskutować o nagrodzonej Pulitzerem powieści „Olive Kitteridge” oraz ekranizacji – miniserialu pod tym samym tytułem wyprodukowanego przez HBO w 2014 roku. Dyskusja koncentrowała się na złożonej postaci Olive, relacjach międzyludzkich oraz różnicach między literacką i ekranową interpretacją tego wielowymiarowego dzieła.
Uczestnicy docenili strukturę powieści jako zbioru luźno powiązanych opowiadań, które łączy postać Olive – surowej, nieco gburowatej nauczycielki matematyki, a zarazem kobiety pełnej współczucia i skomplikowanych emocji. Dyskusja skupiła się na wyjątkowym portretowaniu życia małego miasteczka w stanie Maine i uniwersalnych tematów, takich jak starzenie się, miłość, żal i potrzeba zrozumienia. Członkowie klubu zwrócili uwagę na wyjątkową zdolność Strout do odkrywania głęboko skrywanych uczuć bohaterów poprzez pozornie zwykłe wydarzenia.
Charakter Olive wywołał wiele emocji – dla jednych była bohaterką trudną do polubienia, ale fascynującą w swojej szczerości i bezkompromisowości, dla innych jej surowość skrywała nieoczekiwane pokłady empatii. Dyskutowano również o jej skomplikowanych relacjach z mężem Henrym i synem Christopherem, które odzwierciedlają trudności komunikacyjne w rodzinach.
Ekranizacja HBO została oceniona jako wierna książce zarówno w duchu, jak i narracji, mimo że struktura serialu z konieczności bardziej zintegrowała opowiadania w jednolitą fabułę. Klubowicze szczególnie chwalili znakomitą kreację Frances McDormand jako Olive, która wniosła na ekran surowość, humor i emocjonalną głębię bohaterki. Richard Jenkins jako Henry również zebrał uznanie za subtelną grę, ukazującą kontrast między jego łagodnym charakterem a trudnym temperamentem żony.
Dyskusja dotyczyła wizualnego i emocjonalnego oddziaływania miniserialu, który dzięki melancholijnej estetyce i pięknym zdjęciom oddał klimat małego miasteczka. Podkreślono, że serial lepiej uwypuklił pewne aspekty relacji Olive z otoczeniem, szczególnie z Henrym i synem, czyniąc je bardziej przystępnymi dla widza. Niektórzy zauważyli jednak, że w serialu zabrakło miejsca na subtelności i niedopowiedzenia, które są siłą literackiego pierwowzoru.
Uczestnicy zgodzili się, że książka i serial uzupełniają się nawzajem. Powieść pozwala na głębsze zanurzenie w psychologię postaci i świat przedstawiony, podczas gdy serial dodaje intensywności emocjonalnej dzięki wizualnej narracji i znakomitym kreacjom aktorskim. Olive jako postać pozostaje równie złożona i intrygująca w obu formatach, choć niektóre wątki zostały uproszczone lub rozwinięte inaczej w ekranizacji.
„Olive Kitteridge” to dzieło, które wnikliwie bada ludzką naturę i skomplikowane relacje międzyludzkie. Klubowicze uznali książkę za wyjątkowe osiągnięcie literackie, a serial za znakomitą adaptację, która wiernie oddaje ducha oryginału. Dyskusja zakończyła się refleksją nad uniwersalnością emocji przedstawionych w obu dziełach i docenieniem ich wyjątkowej zdolności do ukazania piękna i trudów codziennego życia.
Zdjęcie: zdjęcie plakatu do miniserialu Olive Kitteridge HBO z 2014 roku. Copyright is believed to belong to the distributor of the film, HBO Miniseries, Playtone, As Is or the publisher of the film.
Logo DKKiF: Book by Komkrit Noenpoempisut from the Noun Project