Straszne lektury czyli horror w literaturze dla dzieci i młodzieży

na czarnym tle dookoła białe postacie - duchy, napis "horror w literaturze"

6 czerwca 2024 r w naszych Bibliotekach odbyły się dwa spotkania z cyklu „Porozmawiajmy o książkach dla dzieci i młodzieży”, które poprowadziła Pani Dorota Bałuszyńską-Srebro, a ich tematem był “Horror w literaturze”. W pierwszym spotkaniu w Wypożyczalni nr 111 uczestniczyły dzieci z drugiej klasy szkoły podstawowej, a w drugim, zorganizowanym w Wypożyczalni nr 13 dorośli.

autorka Dorota Bauszyńska-Srebro siedzi na fotelu, w tle leżą książki

Absolwentka Filologii Polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Reżyserii Teatrów Dzieci i Młodzieży w Wyższej Szkole Teatralnej we Wrocławiu. Na początku swojej drogi zawodowej pracowała jako nauczyciel języka polskiego i reżyser teatrów dziecięcych i młodzieżowych. Od kilku lat zajmuje się twórczością literacką.
Zdobyła liczne nagrody i wyróżnienia w tym nominacje w konkursie „Książka roku 2010” Polskiej Sekcji Stowarzyszenia IBBY za powieść Księga Julii. W roku 2016 dwie książki Doroty Bałuszyńskiej-Srebro” „Ostatni rycerz czyli opowieść o Mieście” oraz „Mikołaj i Droga św. Jakuba” zostały wyróżnione prze Bibliotekę Polską w Londynie i umieszczone na liście Eurotoolbox jako dwie spośród 11 najlepszych książek dla dzieci i młodzieży roku 2016.

czarny baner z grafiką duszków, pajęczyn i pająkiem, biały napis "horror w literaturze dla dzieci

Podczas wspólnej rozmowy staraliśmy się odpowiedzieć na takie pytania jak:  Czy literatura dla dzieci powinna być straszna? Czy może zawierać elementy grozy lub makabry? Skąd się wzięła na nią moda? Czy taka literatura może być wartościowa? Dlaczego dzieci tak bardzo lubią czytać straszne historie?

Te pytania najpierw zadaliśmy naszym młodszym czytelnikom, którzy zgodnie stwierdzili, że lubią straszne historie, które dostarczają im mocnych wrażeń i trzymają w napięciu. Dzieci z entuzjazmem wysłuchały baśni ludowej, która skończyła się dla jednego z bohaterów dość makabrycznie oraz dowiedziały się jakie znaczenie dawniej miało opowiadanie i przekazywanie sobie takich opowieści. W dalszej części spotkania uczniowie poznali współczesną literaturę dziecięcą zawierającą elementy horroru.

Na te same pytania staraliśmy się również odpowiedzieć podczas popołudniowego spotkania z dorosłymi. Naszą dyskusję również rozpoczęliśmy lekturą baśni ludowych co pozwoliło nam dostrzec, że groza w literaturze dla dzieci i młodzieży nie jest więc niczym nowym. Obecne teksty literackie dla dzieci zgrabnie łączą elementy horroru z humorem i przygodą pozwalając małym czytelnikom oswajać się ze swoimi lękami w bezpieczny, kontrolowany sposób.

czarny baner z grafiką duszków, pajęczyn i pająkiem, biały napis "Galeria"