Na przedostatnie w tym roku spotkanie Dyskusyjnego Klubu Książki i Filmu w Wypożyczalni nr 16, które odbyło się 22 listopada 2023 roku wybraliśmy klasykę literatury science-fiction i powieści dystopijnej „451° Fahrenheita” Raya Bradburego oraz ekranizacje w reżyserii Françoisa Truffauta z 1966 roku oraz Ramina Bahrani z 2018 roku.
„451° Fahrenheita” to przerażająco prorocza powieść o przyszłości w świecie postliterackim… Guy Montag jest strażakiem. Jego praca polega na niszczeniu najbardziej zakazanego ze wszystkich dóbr, źródła wszelkich niesnasek i nieszczęść: książek. Nie przychodzi mu do głowy, że mógłby kwestionować swoje nijakie życie – dopóki nie zostanie mu objawiona przeszłość, w której ludzie nie żyli w strachu, i teraźniejszość, w której można postrzegać świat przez pryzmat idei. Zaczyna ukrywać w domu książki, które wkrótce zagrożą jego życiu.
Podczas dyskusji uczestnicy zanurzyli się w analizę uniwersalnych tematów poruszanych przez autora oraz różnych interpretacji tych treści na ekranie. Książka Bradbury’ego została wysoko oceniona za swoją aktualność i głęboką refleksję nad cenzurą, wolnością słowa oraz rolą literatury w społeczeństwie. Czytelnicy podkreślali znaczenie utworu jako ostrzeżenia przed utratą indywidualności i intelektualnej wolności w społeczeństwach totalitarnych. Dyskusja obejmowała również unikalną atmosferę utworu, a także rolę ognia jako symbolu zniszczenia i przemiany.
Przejście do filmowej adaptacji Françoisa Truffauta z 1966 roku było okazją do porównań między literackim pierwowzorem a jego ekranową wersją. Uczestnicy zwracali uwagę na styl reżyserski Truffauta oraz na interpretacyjne wybory, takie jak zastosowanie kolorów czy skupienie na elementach surrealistycznych. Film został doceniony za oddanie klimatu oryginału, choć niektórzy wskazywali na pewne uproszczenia w stosunku do pierwowzoru. Adaptacja Ramina Bahrani z 2018 roku spotkała się z mieszanymi reakcjami uczestników dyskusji. Widzowie podkreślali nowoczesny kontekst, w którym umiejscowiono film, oraz pewne aktualizacje fabularne. Zauważono również silną grę aktorską, zwłaszcza w wykonaniu Michaela B. Jordana. Jednak niektórzy zwracali uwagę na pewne odejścia od pierwotnego przesłania oraz na brak subtelności w przekazie.
Dyskutanci również podjęli temat różnic między literaturą a filmem, zwłaszcza w kontekście adaptacji „451° Fahrenheita”. Kwestionowano, czy filmowe wersje oddają w pełni głębię myśli Bradbury’ego oraz czy wybory reżyserskie wpływają na odbiór przekazu. Podsumowując, dyskusja w klubie książkowym dotycząca „451° Fahrenheita” skupiła się na docenieniu literackiej wartości oryginału, a także na zrozumieniu różnych podejść do adaptacji filmowych. Debatujący podkreślali zalety i ograniczenia obu filmów, a jednocześnie podziwiali to, w jaki sposób różni reżyserzy interpretowali i przenosili klasyczną historię na ekran.
Zdjęcie: plakat do filmu 451 stopni Fahrenheita, Copyright is believed to belong to the distributor of the film Anglo Enterprises Vineyard Film Ltd., or the graphic artist.
Logo DKKiF: Book by Komkrit Noenpoempisut from the Noun Project